Feit of fabel

Ik hoor regelmatig van patiënten dat ze iets hebben gelezen op internet of een vriend(in) iets gezegd heeft en daarom hebben ze hun voedingspatroon aangepast. Maar kloppen deze geruchten dan? Ik zet de meest voorkomende even op een rijtje. 

"Van minder eten val je af"

Regelmatig zie ik in mijn praktijk mensen met een hoog gewicht die weinig eten. "Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niets helpt en ik eet al zo weinig".

Ons lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om in leven te blijven, met deze energie laat het ons hart kloppen, kunnen we blijven ademmen, voedsel verwerken, .... dit is enkel om in ons bed te blijven liggen. Deze basisbehoefte aan energie wordt bepaald door je gewicht, lengte, leeftijd en geslacht. Afhankelijk van hoe actief je job is, je hobby's en je vrije tijd, komt er nog extra behoefte bij. "Na 20 uur mag je niets meer eten", is dus ook een fabeltje, want zelfs in je slaap, blijf je energieverbruiken.

 

Gewichts behoud  Gewichts stijging  Gewichts daling
Gewichts behoud                                                         Gewichts stijging                                                      Gewichts daling

 

Bovenstaande tekeningen maken duidelijk wat er gebeurt met de verhoudingen energie-inname en -uitgave. Nu vermageren is meer dan alleen minder energie innemen. Wanneer je te weinig energie inneemt, minder dan je lichaam nodig heeft om te overleven, gaat het over op de overlevingsmodus. Je lichaam gaat zijn metabolisme vertragen, voedsel omzetten in lichaamsvet. Dit lichaamsvet kan het dan gebruiken in tijden van crisis. Maar wanneer je een te eenzijdige voedingspatroon hebt, waardoor je tekorten aan bepaalde voedingsstoffen krijgt, kan je ook lichaamsvet gaan opslaan. Het is dus belangrijk om een evenwicht te vinden tussen minder energie om af te vallen, maar niet te weinig en toch ook alle nodige voedingsstoffen binnen te hebben. Vaak zie ik dat mensen die dan meer gaan eten en een volwaardig voedingspatroon krijgen, gewoon gaan afvallen. Dus vermageren is niet zomaar minder gaan eten.

 

"Koolhydraatarmdieet val je toch snel van af?"

Snel afvallen? Neen dat is geen goed idee! Snel afvallen is meestal met jojo-effect! Je verliest vooral vocht en spieren en bijna geen vet. Wanneer we willen afvallen met blijvend resultaat, is het belangrijk om vetmassa te verliezen en dit gaat alleen gelijdelijk aan.

Koolhydraten hebben tegenwoordig een slecht imago gekregen, jammergenoeg! koolhydraten hebben we nodig, het is namelijk onze eerste brandstof die we gaan aanspreken wanneer we willen gaan bewegen. Je hebt telkens een kleine reserve in de spieren en lever klaar zitten. De Hoge Gezondheidsraad, raadt aan om 45% - 60% van je dagelijkse behoefte aan energie via koolhydraten op te nemen. Maar als je nu inderdaad teveel aan koolhydraten eet, dan worden deze omgezet in lichaamsvet en zal het gewicht stijgen. Maar dit heeft vooral met de energiebalans te maken (zie hier boven). Want als je een teveel aan vet inneemt, gaat dit ook opgeslagen worden als lichaamsvet. Een teveel aan eiwitten wordt minder makkelijk omgezet naar lichaamsvet, maar is heel slecht voor de nieren.

In complexe koolhydraten en bij een gezonde vetzuursamenstelling, zitten voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. En zoals eerder gezegd (geschreven) kan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen zorgen voor een stijging in lichaamsgewicht.

Mijn advies: Eet voldoende, maar niet teveel koolhydraten, eiwitten en vetten en varieër! 

"Een banaan mag je toch niet eten als je wilt vermageren"

Een banaan is een fruit en fruit bevat belangrijke voedingsstoffen die we nodig hebben. Een banaan bevat veel vezels, kalium en vitamine B6, meer dan andere fruitsoorten. Het klopt dat een banaan één van de calorierijkste soorten fruit is, dit komt vooral omdat deze meer suiker bevat dan anderen. Maar laten we dan eens gaan vergelijken met een muffin, want veel mensen eten geen banaan meer, maar wel nog een muffin of een koek of ...

  energie koolhydraten suiker
Banaan (middelgroot, 130 g) 114 kcal 29,9 g 15,6 g
Muffin (75 g) 281 kcal 40,5 g 24,8 g

 

"Van suiker verdik je toch?" Neen! Van teveel suiker verdik wel. Het is vooral de energie die deze teveel suiker aanbrengt (zie hier boven). Het suikergehalte van de banaan weegt niet op tegen de gezondheidsvoordelen van vezels, kalium en vitamine B6.

Mijn advies: eet 2 à 3 stukken fruit per dag en varieër in soort en een banaan mag. 

 

"Eten uit de airfryer is gezond"

Een airfryer gaat frituren op basis van hete lucht. De voedingsmiddelen zullen dus minder vet bevatten dan hetzelfde voedingsmiddel gefrituurd in olie en dus ook minder calorieën. Maar het is alleen maar gezonder als je het ook met gezonde voedingsmiddelen doet, hiermee bedoel ik dan verse, onbewerkte frietjes, groenten, vlees, vis, ... Wanneer je er ongezonde voedingsmiddelen in doet zoals kaaskroketten, dan is het niet gezond. 

Laat je ook niet misleiden door ovenfrieten. Bij ovenfrieten worden meestal vooraf, door de fabrikant olie toegevoegd en/of bewerkt. Vaak nemen mensen ook extra saus bij voedingsmiddelen uit de airfryer, want "ze komen uit de airfryer en zijn toch al mager", helaas wordt zo teniet gedaan aan de functie van de airfryer. 

 

Heb je nog vragen over gezonde voeding? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met mij! Stuur een mailtje naar dietiste@lisavolkaert.be 

Verklaring over cookies