De Nieuwe voedingsdriehoek - Mijn eerste blog

Wauw, nooit gedacht, maar hier is mijn eerste blog dan. Maandelijks ga ik hier een nieuwe blog posten, dit kan soms ook meer zijn. Zijn er onderwerpen die jij graag aanbod ziet komen? Stuur dan gerust een mailtje (dietiste@lisavolkaert.be)!

Goed maar dan nu over naar het echte onderwerp: De nieuwe voedingsdriehoek! In het begin was er heel wat commotie rond het nieuwe model. Ondertussen is de storm gaan liggen en is er dus ruimte om wat dingen op te klaren. Als diëtiste ben ik hier natuurlijk de geknipte persoon voor. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen, stel ze gerust via mail (dietiste@lisavolkaert.be)!

Wie heeft deze driehoek ontwikkeld?

De nieuwe voedingsdriehoek en ook de bewegingsdriehoek is ontwikkeld door het Vlaams Instituut Gezond Leven. Dit is een onafhankelijk organisatie, met een degelijk ethische code. De adviezen kunnen dus niet beïnvloed worden door Alpro, Coca-Cola, ….

Het doel van deze driehoek is om richtlijnen te geven. Zo moet het duidelijk weergeven welke voeding goed is voor je en welke niet. Natuurlijk is er rekening gehouden met de wetenschap, om een ‘chic’ woord te gebruik, het moet ‘evidence based’ zijn. Natuurlijk willen wij ook dat onze kleinkinderen en achter kleinkinderen en achter-achter kleinkinderen, kunnen genieten van deze planeet zoals wij dat doen. Daarom is deze driehoek ook duurzaam. Er is geen rekening gehouden met wat voedingsindustrie, voedingsgoeroes, diëtisten of andere vonden. Wel hebben ze rekening gehouden met wat werkt voor de Vlaming, dit werd uitvoerig getest.

Hoe lees of gebruik je het model nu?

Eerst en vooral wil ik zeggen dat de driehoek een richtlijn is, deze richtlijnen kunnen je een betere gezondheid garanderen. Het is jouw eigen keuze wat je met deze adviezen doet. Het legt dus geen verbod op.

De driehoek heeft 3 grote lagen en daarnaast nog een rode bol. Hoe groener de laag, hoe meer we er van mogen eten, hoe oranjer of roder de laag of bol, hoe minder we ervan mogen eten. Meer uitleg hierover vind je op de website van Vlaams Instituut Gezond Leven, daar kan je ook elke groep mooi apart bekijken, op die manier word ook jij een expert!

De belangrijkste punten

  • Meer plantaardige eten en minder dierlijke producten.
  • Zoveel mogelijk niet-bewerkte producten eten en ultra-bewerkte producten vermijden.
  • Geen voedsel verspillen, overschotjes kunnen steeds verwerkt worden.

Veel gestelde vragen

Mag je dan nooit eens snoep of pizza of frietjes eten?

Deze voedingsmiddelen staan inderdaad in rode bol en is dus aangeraden om te vermijden. Iedereen weet denk ik wel dat deze voedingsmiddelen ongezond zijn. Maar je hoeft daarnaast niet ‘perfect’ te eten. Het zijn richtlijnen en je kiest zelf hoe en in hoeverre jij ze wilt toepassen.

Ongezond of gezond zijn woorden die ik niet graag gebruik bij voedingsmiddelen. Geen enkele voedingsmiddel is gezond of ongezond. Fruit wordt door iedereen aanzien als gezond, maar wanneer jij 10 stukken fruit op een dag eet, is dit lang niet meer gezond. Als jij maar één keer in de twee weken gefrituurd eet, dan zijn die frietjes ook niet ongezond. Natuurlijk moet je dit bekijken vanuit je hele voedingspatroon.

Wat kan ik nu nog tussen mijn boterham leggen?

Dit is inderdaad een hele uitdaging geworden. Je kan gaan voor hummus, groenten spreads, eieren, peulvruchten, notenpastas, groenten, vis (vb.: gerookte zalm), fruit en natuurlijk ook kaas. Maar hé jij kan een uitdaging best aan! Probeer eens een week geen vlees op je boterham te leggen, ga samen met mij de uitdaging aan! Het is tenslotte goed voor de gezondheid en milieu!

Moeten we nu meer noten dan yoghurt of melk gaan eten?

Noten staan inderdaad boven melk of yoghurt in de driehoek, omdat ze hoger scoren voor een goede gezondheid en duurzaam voor het milieu. Noten staan in het klein in deze groep, dit is omdat ze heel calorierijk zijn en je er dus best geen al te grote portie van eet. Het wil dus niet zeggen dat je meer noten mag gaan eten dan yoghurt of melk.

Mogen we vanaf nu elke dag één ei eten?

Dat mag indien jij geen koeken of andere producten eet waar eieren in verwerkt zijn. Nu mag je tot 7 eieren per week eten, maar daar moet je ook de hoeveelheid eieren bijrekenen die je inneemt via koeken, deegwaren op basis van eieren, …

 

Heb jij na het lezen van deze blog nog vragen, aarzel dan zeker niet om een afspraak te maken.

Dit kan via mail naar dietiste@lisavolkaert.be of telefonisch op het nummer 0474 139 129.

Verklaring over cookies