Bewegen

Meer bewegen en sporten heeft tal van voordelen. Zo heb je meer energie in je lijf, rust in je hoofd, meer geluk en minder stress, frissere huid, strakker figuur, beter conditie, lager risico op hart- en vaatzieken, kleinere kans op diabetes, lager risico op dikkedarm- en borstkanker en sterkere botten. 

Bewegen is natuurlijk niet hetzelfde als sporten. Je kan makkelijk meer gaan bewegen door bijvoorbeeld op je werk de trap te nemen in plaats van de fiets of in plaats van de fles water bij jou te zetten, laat je deze staan in de keuken en moet je zo regelmatiger recht gaan staan. Enkele andere tips zijn: fiets naar het werk, wandel tijdens de lunch met collega’s of ga ’s avonds een extra blokje rond met de hond. 

Bewegingsdriehoek – Beweeg jij genoeg?

Het is aangeraden om dagelijks 10.000 stappen te zetten. Kom jij daaraan? Met een full time kantoorbaan en daarnaast nog huishouden is het lastig om dit te integreren in je leven. Hoe zorg je nu toch voor meer beweging? 

Doorbreek lange periodes van zitten regelmatig door recht te staan of een toertje te stappen. Maak geleidelijk aan komaf met lange periodes van zitten. Ga om te starten elk halfuur (indien mogelijk) wandelen. Dit kan naar de printer, een glas water halen, naar een collega gaan om iets te vragen in plaats van te bellen, … 

Hou je ogen open voor kansen om minder te zitten en meer te gaan bewegen. Kijk ook voor thuis of onderweg of op je werk, niet alleen in je vrije tijd. Wissel af te lichte (wandelen/stappen), matige (fietsen) en hoge (sporten) intensiteit. Wanneer je al wat beweging gewoon bent, kan je voor een stapje hoger gaan. Kies dan voor meer matige en hoge intensiteit dan lichte intensiteit. Kies ook wekelijks voor om je spieren te trainen om blessures te voorkomen, rustig opbouwen kan hier ook bij helpen.

Van meer bewegen/sporten ga je een goed en fit gevoel over houden. Maar volhouden is steeds het moeilijkste. In het begin heb je nog startersmotivatie, maar na een tijdje niet meer. Bedenk daarom een beloning die in het gezonde concept past, ga bijvoorbeeld een dag naar de zoo met de kinderen, of een weekendje zee met het gezin of familie. Heel belangrijk is ook om iets te doen dat je graag doet, dan blijf je het ook volhouden. 

Extra tips om meer te gaan bewegen: 

  • Kies een leuke activiteit:  Hou je van fietsen, ga dan ook fietsen en vb niet lopen. Zoek een activiteit waar je veel plezier aan beleeft, zo is de kans op verveling kleiner. Er is voor iedereen een vorm van beweging of sport die bij hem/haar past. 
  • Neem vaker de trap. 
  • Woon je minder dan 10 km van je werk af? Neem dan de fiets. 
  • Verder parkeren. 
  • Staand telefoneren
  • Download een leuke app. Er zijn veel leuke, vaak ook gratis, apps om je beweging makkelijk te verhogen. Ga joggen met Evy of 7 Minute workout of 30-daagse fitnessuitdaging. 
  • Zo’n 30 dagen challenge is echt leuk om met vrienden te doen! 
  • Plan sporten/bewegen in jouw agenda in. Wanneer je er tijd voor maakt in de agenda ga je nog makkelijker gaan. 

Kies voor haalbare doelen, elke stap vooruit is een overwinning!

Verklaring over cookies