BBQ

Het is al een tijdje mooi weer en de eerste barbecues zijn al geweest, maar met de zomervakantie in aantocht zal er zeker en vast nog meer worden gebarbecued, gezellig met zijn allen. Een barbecue hoeft je doelen niet in de weg te staan, je kan genieten zonder nadelen. Bij barbecueën gebruik je weinig vetstof, je kan kiezen voor mager vlees of vis en gezonde salades. Ik zal je in deze blog nog wat extra tips geven. 

Algemeen

Het belangrijkste begint eigenlijk al voor de barbecue. Ga nooit met honger naar een barbecue. Wanneer je met honger vertrekt, ga je alleen maar meer eten dan nodig is. Maak vooraf ook een “deal” met jezelf. Aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert is te veel. Maak een keuze, ga bijvoorbeeld voor hoofdgerecht en dessert als je van zoet houdt, ben je eerder voor zout, dan kies je beter voor een aperitief of voorgerecht en hoofdgerecht. 

Let op voor de vloeibare calorieën, zoals fruitsap, alcohol, cocktails, …. Kies jij voor kant-en-klare salades? Dan neem je hier beter niet te veel van. Deze kant-en-klare salades bevatten namelijk veel vet en dus ook calorieën. Ga voor mager vlees of vis (maximaal 2 stukken), veel groenten, matig saus en beperk stokbrood, pasta en aardappelen. 

Aperitief

Probeer hier de calorieën te beperken. Ga voor olijven en groente knabbels, eventueel met een mager dipsausje. Let hier zeker op voor de vloeibare calorieën! 

Je kan ook groentjes gebruiken op de barbecue als hapje. Trek hiervoor het steeltje van de champignon en vul met kruidenkaas en plaats gedurende 10 minuten in papillot op de barbecue.

 

Hoofdgerecht 

Vlees en vis: 

Neem niet meer dan nodig is, maximaal 1,5 à 2 stukken. Een derde is gewoon te veel. Zijn er meer dan 2 soorten vlees die je wilt proeven, zoek dan een sharebudy of maak het vlees kleiner, op die manier kan je toch van alles proeven. 

Ga voor mager vlees zoals kippenfilet, saté, biefstuk, … 

Durf ook te gaan voor vis. Deze kan je vooraf met enkele groentjes en magere bouillon in zilverpapier doen en hoef je nadien maar op de barbecue te zetten. 

 

Groenten: 

Groenten bevatten weinig calorieën en veel vezels. Start eerst met een grote portie groenten, zo is er nadien minder plaats voor vlees, saus of bijgerechten. 

Je kan ook makkelijk groenten klaar maken op de barbecue: 

  • Rooster een volledig ui op de rand van de barbecue gedurende 1 uur. Snij nadien in twee delen, zo kan je hem met een lepeltje opeten. Dit is heel lekker met vlees, maar kan ook met yoghurt of platte kaas met kruiden/ 
  • Koolrabi, courgette, aardappelen, zoete aardappel en pastinaak zijn groenten die je in dikke plakjes kan snijden en kort langs beide kanten kan grillen of 10 minuten in papillot. Je kan deze ook eerst nog marineren gedurende een halfuur in citroensap en olijfolie. 
  • Je kan ook een papillot maken van zomerse groenten zoals paprika, tomaat, erwten, boontjes, …

 

Bijgerechten: 

  • Aardappelen kan je koken of in schil geven met een yoghurtdressing. 
  • Een pastasalade kan je heel lekker zelf maken met volkoren penne, tomaten in blokjes gesneden, artisjok (in wat gelegd), komkommer, zwarte olijven, rucola, basilicum, paprika, kappertjes, pijnboompitten en Parmezaan schilfers. 
  • Let op met stokbroodjes en lookbroodjes en ga steeds voor de volkoren variant. 

 

Saus: 

  • Je kan snel en makkelijk zelf magere sausjes maken. Neem magere platte kaas en voeg kruiden naar smaak toe. Vaak wordt dille, basilicum en peterselie gebruikt. 
  • Tzatziki maak je het best met geraspte komkommer waar je het vocht goed uit knijpt, magere yoghurt, bosuitjes en munt. 
  • Voor guacomole heb je 4 rijpe avocado’s nodig

Dessert

Hier kan je gaan voor 2 bollen ijs of vers fruit of 1 bol ijs en fruit. Ga bijvoorbeeld voor een watermeloenpizza. 

 

Heb je verder nog vragen? Stel ze dan gerust via mail naar dietist@lisavolkaert.be

Verklaring over cookies